У передчутті продовження S.T.A.L.K.E.R.: історія компанії GSC Game World
До вересня 2024 року залишилося менше місяця. Фанати, журналісти і експерти з нетерпінням чекають на вихід продовження легендарного шутера. Компанія GSC Game World пообіцяла, що S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl буде завершена у четвертому кварталі 2024 року і навіть назвала дату – 5 вересня. У передчутті видовищної та захопливої гри ми вирішили освіжити в пам’яті історію компанії GSC Game World.
Упізнаваний український бренд:
Компанія-розробник комп'ютерних ігор GSC Game World була заснована в 1995 році. Зі старту молода амбітна команда вирішила вразити старших колег своїми напрацюваннями і придумала продовження гри WarCraft - WarCraft 2000: Nuclear Epidemic. Але бажаного ефекту досягти не вдалося. Незважаючи на явні успіхи та цікаві рішення, розробників GSC Game World колеги не похвалили, але сприйняли їхні дії як замах на авторські права. А можливо, просто злякалися конкуренції... Зробивши висновки, команда GSC Game World зосередилася на створенні свого унікального продукту і розвитку власного бренду.
Команда з Києва почала розробку гри, присвяченої історії Русі, а вийшли “Козаки: Європейські війни” – змінилася концепція, так буває. Але вийшло символічно. Як би там не було, серія ігор Cossacks стала проривною для компанії і вже на початку нульових принесла успіх і гроші.
Проте, любимо ми GSC Game World не тільки і не стільки за “Козаків”, як за неймовірний і легендарний світовий хіт – гру S.T.A.L.K.E.R. Робота над S.T.A.L.K.E.R.: Тінь Чорнобиля почалася в 2002 році. Натхненні книгою “Пікнік на узбіччі” і фільмом А. Тарковського “Сталкер”, розробники створили відкритий світ шутера від першої особи.
Окрім суто технічних фішок, S.T.A.L.K.E.R.: Тінь Чорнобиля мала ще одну неймовірну особливість – атмосферу зони відчуження. В плюс працював і культурний контекст: історію реальної катастрофи на Чорнобильській АЕС знали не всі гравці, але реалістичні локації підкупали. До речі, розробники для отримання достовірної картинки ризикнули здоров’ям і вирушили на екскурсію в Зону.
Робота над першим S.T.A.L.K.E.R. не була безхмарною і таймінги переносилися. Але рівень гри виправдав і навіть перевищив всі очікування. У 2007 році компанія GSC Game World отримала світове визнання.
Довідка: успіх гри S.T.A.L.K.E.R
За перший рік було випущено і продано понад 2 мільйони копій гри S.T.A.L.K.E.R.: Тінь Чорнобиля. Її середній бал на Metacritic склав 82/100. Успіх змусив розробників створити ще два доповнення: у 2008 році з’явилася гра S.T.A.L.K.E.R.: Чисте небо, а в 2009-му - S.T.A.L.K.E.R.: Заклик Прип’яті. S.T.A.L.K.E.R. стабільно потрапляє у списки кращих ігор всіх часів за версією різних ігрових порталів і журналів.
Криза після успіху:
Стрімкий зліт компанії GSC Game World та її продуктів, здавалося, гарантував прекрасні перспективи. Але вже через два роки після виходу другого продовження S.T.A.L.K.E.R компанія зіткнулася з фінансовими труднощами. Не впоравшись з управлінням, тодішнє керівництво компанії прийняло рішення про закриття. І 2011 рік запам’ятався фанатам розчаруванням і крахом надій.
Але вже в 2014 році GSC Game World відновила свою роботу і навіть анонсувала старт розробки S.T.A.L.K.E.R 2. Справедливості заради слід зазначити, що спроба другого пришестя виявилася не надто вдалою. Компанію переслідували невдачі, скандали і складнощі, подолати які без допомоги досвідченого інвестора виявилося просто неможливо. Так на горизонті GSC Game World з’явився Макс Кріппа.
Довідка: діяльність Макса Кріппи
Максим Кріппа – український підприємець та інвестор, який працює з активами у галузі електронного спорту та розробки ігор. Перші інвестиції у сегмент Макс Кріппа почав робити у 2018 році: стартом стало інвестування у компанію Maincast. На сьогодні Максу Кріппі належить частка акцій студії Maincast. Також Макс Кріппа є власником кіберспортивної організації NAVI.
Інвестиції та реальний перезапуск:
Незважаючи на спроби відновити роботу компанії у 2014 році, все ж реальний перезапуск відбувся у 2018 році. Саме у цей час у сегменті почав працювати інвестор Макс Кріппа. У 2018 Макс Кріппа зробив перші інвестиції у студію кіберспортивних трансляцій Maincast, у кіберспортивну організацію NAVI (Natus Vincere) та у GSC Game World.
Інвестиції Макса Кріппи допомогли компанії вирівняти фінансове становище, стабілізуватися, подолати економічну та управлінську кризи. Крім того, кошти Макса Кріппи дозволили відновити, а точніше почати заново роботу над S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chernobyl.
Положення здавалося міцним, а перспективи ясними. Але все ж вихід другої частини гри доведеться чекати довго: п’ять разів переносився реліз. Проте цього разу не стільки з вини розробників або економічних чинників, але через раптове повномасштабне воєнне вторгнення. Події 2022 року прямо поставили під загрозу не тільки роботу, але і життя співробітників.
Макс Кріппа прийняв рішення про перенесення компанії у більш безпечну Чехію і про продовження роботи над грою, яка стала впізнаваним українським брендом. Чи допоможе це рішення і чи забезпечить у вересні 2024 року вихід S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl – побачимо, чекати залишилося недовго, якщо не буде шостого перенесення.